بارکج به منزل نمیرسد
فخرزاد فخرزاد

مردمی بودن نشان مردمان مردخوست      

  دور از مردم بودن آیین انسان دورست

زندگی در نقش دویی بودنش ننگ است و عار    

 بی وفا را نی نشانی و نی هم آبروست

(کریم حمید)

 

گرچه کارشناسان و سران دول سال 2007 میلادی را سال خونین در کشور ما خوانده بوده اند اما به نسبت بداندیشی و کجروی های  کشور های خارجی سال2008  که به پایان رسیده از آن خونین تر خوانده شده است .

کارشناسان و آگاهان امور علت آنرا عدم توجه به تقویه قوای مسلح رزمنده مجهز با ماشین آلات محاربوی مدرن , عدم مدیریت سالم و کارایی , مداخله  آشکار خارجی ها در تمام عرصه ها نصب افراد غیر ماهر و آلوده در نقا ط کلیدی , مصلحت گرایی به جای تخصص گرایی , واقعیت گرایی , و خرد گرایی , در بلند کشیدن کادر ها , تصامیم پا در هوا , و غیره انطباقی در جلسات بن – پاریس , عدم توجه به تثبیت یک استراتیژی موثر و کاری میدانند .

با در نظر داشت تائید واقعیت های فوق چالش های که در مسیر امور پیشرفت کشورما گردیده است مشت نمونه خروار ذیلا˝ از آن یاداور میشویم .

به باور مردم و عده آگاهان امور علت اساسی دشواریها که مردم و جامعه ما را به یک بحران عظیم در تمام عرصه های زندگی مبتلا نموده عدم  شفافیت و صداقت کشورهای خارجی از جمله ایالات متحده امریکا و بریتا نیا در تعهدات شان بخاطر مبارزه با تروریزم ‚ مواد مخدره ‚ بازسازی کشورما بوده و میباشد .

 به نسبت همکاری ملیارد ها دالر , پوند , ریال عربی به نظامیان پاکستان از جمله اداره آن آی . اس . ای  و عدم توجه به مسدود نمودن لانه های هراس افگنان قطع منابع مالی آنها زمینه را برای  گسترش تروریزم , و دهشت افگنی , و خونریزی های دوامدار مساعد ساخت باتاسف هنوزهم  کشورهای مذکور میخواهند هراس افگنان را زیر نام طالبان میانه رو  به یک نیروی ریزرفی در مقابل تحولات بعدی افغانستان , هندوستان و سایر کشور های منطقه محافظت  نمایند زیراکه انها بهترین وسیله دستیابی به اهداف  کشورهای متذکره  طی سه دهه بوده اند .

یک جنرال امریکایی سال 2009 را سال دشوار برای مردم افغانستان می خواند و اضافه می نماید که امریکایی ها در جنگ علیه تروریزم سالهای سال در افغانستان متعهد می باشند مردم می گویند اگر امریکایی ها و سایر کشورهای خارجی در جنگ علیه تروریزم و مواد مخدره صادقانه متعهد می باشند چرا در تقویه قوای مسلح رزمنده , مجهز , با سلاح های محاربوی مدرن , زمینی ‚ هوایی , وجلب افسران نظامی , تحصیل کرده , متجرب , دلسوز به وطن , که از ناحیه کمیت و کیفیت توان و قدرت دفاعی را از تماممیت ارضی , حاکمیت ملی , استقلال ملی دارا باشد ا اقدام نمی نمایند ؟ .

ضمنا˝ یاداور میشویم که چرا از کشورهای که حامیان هراس افگنان میباشند بواسطه کشورهای بزرگ از جمله بریتانیا در پشت پرده حمایه می شود .

 مردم ما معاهده صلح بین دولت پاکستان و نماینده طالبان پاکستانی را در سوات بهترین زمینه سازی برای پناه دادن هراس افگنان منطقه می خوانند , همچنان رهبران ناتو از ناحیه مبدل شدن پاکستان به پناهگان هراس افگنان تشویش دارند .

اوباما مجوز 17000 سربازان امریکایی را در قبال افغانستان صادر نمود آگاهان امور تاثیر ارسال قوا را در افغانستان موقتی دانسته ازینکه اوباما راه حل اوضاع افغانستان را صرف از راه نظامی ندانسته این اقدام اورا  یک امیدواری به آینده می دانند .

وسایل اطلاعات جمعی از معتاد شدن 60 فیصد پولیس در هلمند و 16 فیصد در سراسر کشور خبر می دهند مردم ما از شنیدن این خبر به تشویش شده اند مقامات وزارت داخله از گرفتاری ده ها تن مواد مخدره و مواد کیمیاوی که از آن در ساختن بمب ها و هیروئین استفاده می شد از ولایت هلمند حرف می زنند مردم در طی هفت سال گذشته این عمل را یک گام مثبت می خوانند .

اوباما گفته که ما قدرت مهار کردن القاعده را داریم مردم می گویند بدون جلب همکاری قوای مسلح رزمنده کار دشوار خواهد بود انستیتوت صلح امریکایی نوشته است ناتو و امریکا غرض آوردن صلح در افغانستان باید تغیرات بیاورند مردم می گویند بهترین تغیرات تن دادن به خواست مردم افغانستان می باشد نماینده آلمان که جدیدا˝ در مورد پاکستان و افغانستان توظیف شده مسئله افغانستان را بزرگترین چا لش در مقابل جامعه بین الملی خوانده است به باور آگاهان امور عامل همه چالش ها نیروهای خارجی بوده که در نتیجه اشتباهات آنها و حملات هراس افگنان در سال 2008 دوهزار یک صدو هژده تن افراد بی گناه کشته شده اند .

آصف زرداری طالبان را یک تهدید بزرگ برای پاکستان می خواند آگاهان امور می گویند اظهارت مذکور سبب تشدید خشم نظامیان پاکستانی که عامل سرمایه گذاری ملیونها طا لب می باشند خواهد شد .

 وزیر دفاع افغانستان از بلند بودن مورال نظامی و دستاوردهای بزرگ حرف میزند مردم میگویند سالیکه نیکوست از بهارش پیداست .

 روزنامه  ان . د ن . پن برتانوی از گفتگو های محرمانه دولت افغانستان به همکاری شهزاده عبدالعزیز ریس استخبارات عربستان سعودی با وزیر مالیه سابق طالبان خبر می دهد مردم ما این نوع معاملات پشت پرده را به نفع خویش نمی دانند .

 ریس استخبارات امریکا از ضعف و فاسد بودن دولت افغانستان حرف زده و یک مقام دیگر امریکایی دولت افغانستان را به مفقود نمودن 350 هزار میل سلاح امریکایی خفیف و ثقیل متهم می نماید مردم ما خواهان بازرسی همچو واقعات می باشند .

اعضای مشران جرگه قانونی نشدن قوت های خارجی را چا لش عمده امنیتی در کشور می خوانند معاون سرمنشی ملل متحد جنگ را راه حل در افغانستان ندانسته و خواهان حل سیاسی در چهارچوب قانون اساسی مذاکره با مخالفین می باشد مردم مگویند در یک نظرسنجی که بواسطه رادیوی بی  . بی . سی صورت گرفته است افغانها مخالف برگشت طا لبان  به قدرت می باشند .

و 69 فیصد مردم از سرنگونی طا لبان در سال 2001 حمایت می نمایند 91 فیصد مردم دید منفی در برابر پاکستان دارند و علت آنرا اجازه دادن طالبان در خاک آن کشور می خوانند 58 فیصد مردم طالبان را بزرگترین تهدید برای کشور خوانده اند آگاهان امورعلت تشدید شدن ناامنی ها را در کشور مداخله سریع ای . اس . ای میخوانند و اضافه می نمایند در آغاز که کشور پاکستان به وجود آمد در سراسر پاکستان 150 مدرسه وجود داشت فعلا بیشتر از 22000 مدرسه وجود دارد که ملیونها تن در آنجا زیر نام طالب در مدارس مذکور اموزش داده می شوند و دولت ضعیف ملکی پاکستان توان مهار کردن آنها را ندارد و ازهمین لحاظ است که آنها توانسته اند حملات خونین را در 50 متری ارگ ریاست جمهوری افغانستان انجام دهند که این کار سبب ناامیدی و ایجاد فاصله بین دولت و مردم گردیده است باید گفت  مردم ما در هیچ نقطه کشور خود را مصئون احساس کرده نمی توانند آگاهان امور حملات خونین ریاست محبس و وزارت عدلیه را براه انداختن یک نمایش بزرگ قدرت در مقابل تقاضای آقای کرزی میخوانند ومی گویند طی سه دهه اخیر هراس افگنان بخاطر بلند بردن اعتبار واوتوریته خویش ملیونها انسان بی گناه را فدای اهداف شوم خویش نموده اند .

سفیر ایران در شهر کابل جامعه جهانی را در مبارزه با مواد مخدره و هراس افگنی طی هفت سال گذشته ناکام خوانده آگاهان امور یکی از عوامل عمده گسترش تروریزم و مواد مخدره در کشور ما را مداخله سریع کشورهای همسایه میخوانند .

 انگلیس ها می گویند بالای مردم فقیر , گرسنه , و بی سواد به خوبی میتوان حکومت کرد از همین لحاظ است که کشورهای خارجی با نصب نمودن افراد سودجو , غیر ماهر در ارگانهای کلیدی دولتی و غیر دولتی زمینه را برای مافیای اقتصادی زیر نام بازار آزاد مساعد نموده اند که در نتیجه تورید اجنا س غیر ضروری تجملی یا تولیدات داخلی که خواست های هموطنان مارا  در داخل کشور مرفوع می سازد ده ها هزار موسسات خورد و بزرگ ورشکست  و صدها هزار هموطنان ما دوباره به کشورهای همجوار مهاجر شده اند .

 هنوزهم ملیونها متر مربع قا لین , گلیم , صنایع بافنده گی , میوه تازه و خشک به سلسله کشور پاکستان و مارک آن به مارکیت های جهانی صادر میشود که تجاران کشور مذکور 75 فیصد مفاد آنرا اخذ می نمایند نما ینده تولید کننده گان مواد غذایی ولایت هرات از ورشکست شدن دها موسسه در آن ولایت سخن می گوید .

 نماینده تربیه کننده گان ماهی در ولایت ننگرهار به نسبت تورید ماهی های چند روز گذشته از پاکستان اظهار تاسف نموده ,  اضافه می نماید که ازهمین لحاظ تربیه کننده گان ماهی در ولایت ننگرهار به شکست مواجه شده اند ‚ نماینده زنبورداران ولایت مذکور اظهار میدارد به نسبت عدم تهیه و تدارک دستگاه پروسس عسل تولیدات آنها به قیمت ناچیز به پاکستانی ها فروخته میشود بعد از پروسس دوباره به قیمت بلند عسل مذکور بالای هموطنان ما به فروش می رسد رئیس اتحادیه فالین فروشان شهر کابل از تورید فرش های قالینی از کشورهای خارجی که سبب ورشکست شدن تولیدات داخلی گردیده متاثرمیباشد عده از اعضای پارلمان و مردم از نرسیدن مواد غذایی در ولایات بامیان , سمنگان , دایکندی , بدخشان , نورستان اظهار تشویش نموده اند که از این ناحیه ده ملیون هم وطنان مارا در سراسر کشور خطر قحطی تهدید می نماید 60 فیصد مردم زیر خط فقر زیست می نمایند 70 فیصد جوانا ن بیکار می باشند ده ها هزار جوانان به نسبت مشکلات اقتصادی به مخالفین مسلح و مافیای مواد مخدره پیوسته اند و هزارها تن زنان به ازدواج های اجباری و قبل از وقت جبرا˝ وادار شده اند .

خشونت های خانواده گی سبب شده که ده ها تن زنان به خود سوزی دست زنند بد دادن ها سبب افزایش طلاق در کشور گردیده است .

 اداره نورم استندرد از تورید 500000 لیتر تیل بی کیفیت که بواسطه سکتور خصوصی وارد شده بود جلوگیری نمود مردم میگویند به نسبت تورید اجناس بی کیفیت طی هفت سا ل گذشته زیر نام بازار آزاد فرزندان و خانواده هایشان به امراض های مختلف مبتلا شده اند .

مسولین امور از غضب سه ملیون جریب زمین دولتی بواسطه زورمندان حرف میزنند قطع جنگلات مثمر و غیر مثمر ادامه دارد نظر به گفته مسولین 60 فیصد درختان پسته از بین رفته است که جبران آن به هشتاد سال وقت نیاز دارد قاچاق آثار تاریخی , سنگ های قیمتی جریان داشته از نهادهای دولتی , مختلط , کوپراتیفی حمایه صورت نگرفته نهادهای مذکور زیرنام خصوصی سازی لیلام در اختیار مافیای اقتصادی قرار داده میشوند در حصه تقویه سکتور زراعت و مالداری کارهای لازم انجام نشده محلات بزرگ آثار تاریخی به مخروبه تبد یل شده است .

اداره همبستگی ملی از اکما ل 3500 پروژه در ربع سوم سال جاری به مصرف سه ملیاردوپنج صد ملیون افغانی خبر میدهد مردم می گویند که بدون توافق زورمندان محل اداره مذکور کدام کاری را انجام داده نمیتواند شوراهای قریه صرف به نام می باشند از همین لحاظ است که اکثریت کارهای انجام شده آنها از کیفیت خوب برخوردار نبوده و تاثیر لازم در تغیر زند گی خانواده ها  رونما نگردیده است .

مسولین هنوزهم از محرومیت 40 فیصد اولاد کشور از مزایای تحصیل حرف میزنند به نسبت فشار هراس افگنان 650 مکتب مسدود یا حریق در نتیجه بیش از چهارصد هزار شاگردان که در  در جنوب غزب کشور مصروف آموزش بودند محروم شده اند همچنان در سال جاری 258 حمله بالای مکاتب صورت گرفته است که در نتیجه 58 تن استادان و شاگردان به شهادت رسیده اند .

بیش از یکنیم ملیون تن از جمله زنا ن و کودکان به نسبت مشکلات اقتصادی و فشارهای روانی به موادمخدره معتاد شده اند .

مسولین از گرفتاری ده ها تن قاچاقبران حرف میزنند مردم می گویند به نسبت اعما ل نفوذ زورمندان در ارگانهای امنیتی , عدلی , و قضایی قاچاقبران دست اول تاهنوز زیر بهانه  نداشتن اسناد موثق مورد پیکرد قانونی قرار نگرفته اند .

 حامد کرزی میگوید از جمله پنج ملیارد عاید مواد مخدره ده فیصد آن به مردم ما تعلق میداشت ما به کمک کشورهای دیگز ضرورت نمی داشتیم مردم میگویند از برکت عایدات مذکور مافیای مواد مخدره , زورمندان عده از جنگ سالاران قصرها , بلند منزلها در داخل و خارج کشور اعمار نموده اند صدها ملیون دالر را در با نکهای خارجی ذخیره کرده اند و یک عده آنها به بزرگترین سرمایه داران کشور های منطقه مبدل شده اند از همین لحاظ است که فرهنگ وطن پرستی , مردم دوستی , صداقت و عدالت پروری , احترام به بزرگان و زنان , شفقت به کودکان , عشق به مردم و وطن کمرنگ شده است  به جای آن زورگویی , مرد سالاری , پولپرستی , غارت گری , مقام پرستی , تملق , و قدرت طلبی رشد نموده است.

مردم از نشرات موضوعات مبتذ ل , تلویزیونهای امروز , طلوع , آریانا که نهایت اذیت کننده میباشد به خشم آمده اند باید گفت که تلویزیون آریانا به بلند گوی عده از پیروان حفیظ اله امین این قاتل صدها هزار انسان بی گناه کشور ما مبدل شده اشت جای تاسف است که عده هنوزهم  غرض بدست آوردن لقمه چرب به پخش اکاذیب از خود لیا قت نشان داده که مورد نوازش اداره تلویزیون مذکور و دشمنان مردم افغانستان قرار گرفته اند همچنان عده دیگر هم به خاطر معرفت شهرت کاذب خویش به نشرات زهراگین از طریق سایت ها اقدام نموده اند برای این سبک سران بی اراده میگویم که خودستایی و مستی در دیار بیگانگان کار می پرستان است , نه کار وطن پرستان .

آصف ننگ سخنگوی وزارت معارف پرداخت معاشعات گزاف را برای عده نورچشمی ها لطف خداوند میخواند مردم میگویند که انجام کارهای غیر عادلانه رضای خداوند (ج) نبوده و نمیباشد زیراکه یک نام پاک آن عادل است .

سرمنشی ناتو در جلسه وزرای دفاع ناتو در کشور پولند اظهار داشت .

شکست در افغانستان قابل پذیرش نبوده زیراکه  افغانستان دوباره به پناگاه تروریزم مبدل میشود و از انتخابات مشروع در کشور ما حرف زده از اشتراک مردم  در اخذ کارت انتحابات اظهار رضایت نمود و درمورد حل منطقه ئی افغانستان خواهان همکاری کشورهای منتطقه شد .

مردم میگویند بدون محدود ساختن صلاحیت های زورمندان و حامیان خارجی آنها تدویر انتخابات مشروع یک تخیل بیش نبوده همچنان کسا نیکه دارای تذکره تابعیت افغانی نمی باشد اشتراک آنها در رای دهی انتخابات برای مردم ما قابل سوال می باشد .

از طرف دیگر در این روزها شنیده میشود که عده از زورمندان به مقابل دروازه اوباما غرض نصب آنها در دوره های بعدی صف بسته اند مردم میگویند آنها بالای مردم خویش اعتماد نداشته به این باور اند که آب زور سربالا میرود .

وزیر خارجه کشور که عده از اعضای پارلمان آنرا فاقد صلاحیت  میخوانند از اتخاذ یک سیاست خارجی به منافع ملی حرف میزند .

مردم میگویند یک دولت که قدرت تطبیق حاکمیت قانون و تامین امنیت را به نسبت عدم همکاری قوت های خارجی  در بسیاری از نقاط کشور نداشته باشد ایا میتواند با اتخاذ سیاست خارجی کدام کار موثر به منافع ملی انجام دهد ؟ .

جالا گپ بجای رسیده است که احمد ضیا مسعود معاون اول ریس جمهور نیز از گسترش فساد اداری در ادارات دولت حرف میزند .

 باید گفت چالش های فوق الذکر ثمره بد اندیشی و کجروی کشورهای خارجی که سرنوشت مارا طی سال های گذشته به بازی  گرفته اند و مردم مارا در یک گردآب الوده به خون تاگلو غرق نموده اند بوده و میباشد به باور اگاهان امور ومردم ما نجات ازین گردآب طوفان زا در اینده به صداقت وشفافیت انجام تعهدات کشور های مربوطه بستگی دارد مردم ما غرض نجات خویش  از بازیگران اصلی توقع دارند تا بخاطر رسیدن یک صلح و ثبات واقعی مارا یاری رسانند .

 یکی از راهای اساسی نجات از طوفان متذکره رو آوردن به صلح و مذاکره بجای توسل به زور همرای کشورهای منطقه و جهان میباشد زیراکه کشورما به نسبت موقعیت خاص خویش همیشه مورد اماج کشورهای توسعه طلب بوده و میباشد  .

در غیر آن نیاکان ما گفته اند بارکج به منزل نمیرسد .

 


February 22nd, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات